Communica­tieve vaardigheden

Ook op locatie mogelijk

Maak uw medewerker ambassadeur!

Ruim praktijkgedeelte

Over de opleiding

 

Normen en waarden zijn van tijd tot tijd een “hot item” in Nederland, er wordt vaak gezegd dat men anders en beter met elkaar om moet gaan. Ook tijdens ons dagelijks werk komen we in situaties terecht waar onze manier van communiceren effect heeft op anderen. We willen graag duidelijk zijn, maar dan is de vraag hoe die duidelijkheid overkomt op anderen, terwijl de bedoeling goed is.

Onze manier van communiceren kan betekenen dat een klant trouw blijft aan het bedrijf waar we werkzaam zijn of dat een klant echt geen zaken doet met de concurrent vanwege slechte, of het gebrek aan communicatie. Prijs en snelheid zijn dus niet altijd doorslaggevend. Het maakt dan niet uit of je als helpdeskmedewerker, monteur of chauffeur direct contact hebt met de klant, je bent het visitekaartje van het bedrijf. Maar ook binnen een bedrijf is onderlinge communicatie belangrijk, staan de neuzen dezelfde kant op, of weet niemand wat nou de richting en doelstelling is. Zonder dat we het door hebben heeft onze manier van communiceren dus direct effect op het resultaat.
Tijdens de opleiding communicatieve en sociale vaardigheden gaan we in op beroepshouding en de verschillende manieren van communiceren, maar ook het omgaan met conflicten komt aan de orde. Het doel is om medewerkers bewust te maken van het effect van hun manier van communiceren op anderen.

Wat gaat u leren?

  • Beroepshouding, taken en representativiteit
  • Klantbenadering, omgaan met klanten
  • Klantgericht denken en handelen
  • Gesprekstechnieken
  • Klachtafhandeling, omgaan met klachten van klanten
  • Rapporteren, voorkomen van herhalingen van klachten
  • Omgaan met stress situaties en agressie
  • Praktijkgerichte voorbeelden, rollenspel en opdrachten

Waar is de opleiding te volgen?

Weesp

Culemborg

Bij u op locatie

A.L.P. Weesp

A.L.P. Culemborg

Agenda

Momenteel zijn er geen cursussen ingepland, bel naar 085-4873440 voor extra informatie.

Veel gestelde vragen

Doorrijden zonder Code 95 kan grote gevolgen hebben. Indien er bij inspectie geconstateerd wordt dat de chauffeur niet in het bezit is van een geldige Code 95 kan de inspectie een boete opleggen van minimaal €800,-. Daarnaast moet de chauffeur direct uit het voertuig stappen en wordt hem verboden nog verder te rijden.

Bij de vraag ‘heb ik Code 95 nodig? Ik vervoer alleen voor mijn eigen bedrijf’ ontstaat vaak verwarring. Code 95 is een toevoeging aan het C en/of D rijbewijs en maakt geen onderscheid tussen ‘Eigen vervoer’ of ‘Beroepsgoederenvervoer’. Dus de Code 95 kan ook bij u van toepassing zijn.

Nee.

Om code 95 (vakbekwaamheid) te laten toevoegen, moet u uw rijbewijs vervangen of vernieuwen bij een Stadsloket. Wilt u uw rijbewijs vernieuwen, dan moet u ook opnieuw een Gezondheidsverklaring invullen. Een Gezondheidsverklaring is niet nodig als u uw rijbewijs vervangt. De oude vervaldatum blijft dan wel geldig.

Als u een C én D rijbewijs heeft met code 95, hoeft u per 5 jaar maar 35 uur nascholing te volgen en geen 70 uur. U kunt vijf jaar voor het verlopen van uw code 95 starten met het volgen van de nascholingscursussen.

Chauffeurs die binnen de termijn van 5 jaar geen 35 uur nascholing hebben gevolgd, mogen niet meer beroepsmatig rijden. Dat wil zeggen dat hun vakbekwaamheid is verlopen.

U kunt 5 jaar voor het verlopen van uw code 95 beginnen met het volgen van nascholing. Als u rijbewijs C en D heeft met verschillende einddata code 95, hanteer dan de eerste einddatum min 5 jaar.

Als de nascholingsuren zijn gevolgd, dan stuurt CBR automatisch een Verklaring van nascholing (VVN) naar  RDW. De chauffeur ontvangt hiervan bericht per mail bericht. Het is daarom belangrijk dat de opleider bij het aanmelden van nascholingscursussen het huidige mailadres invult.

Vervolgens verlengt de chauffeur bij de gemeente de code 95 op het rijbewijs met 5 jaar. In veel gevallen lopen de geldigheidsdatum van het rijbewijs en code 95 niet gelijk.

Let op: zodra de code 95 op het rijbewijs staat, kan weer begonnen worden met de opbouw van nieuwe nascholingsuren. Nascholingsuren die worden gevolgd in de periode tussen het behalen van de VVN en het bijschrijven van de nieuwe code 95 en nascholingsuren die meer dan 5 jaar voor verloop van uw code 95 zullen vervallen.

Voor het bijschrijven van de code 95 op een geldig rijbewijs is geen Gezondheidsverklaring nodig.

Op Mijn CBR staat het overzicht met gevolgde nascholingsuren. Hiervoor is DigiD nodig. Kijk onder het tabblad Mijn dossier of Resultaten bekijken. Klik vervolgens op Download resultaten.

Er is veel keuze in het aanbod van opleidingen en trainingen. Chauffeurs kunnen hun individuele nascholingsprogramma ook zeer praktijkgericht invullen. De enige eis is dat van de 35 uur nascholing chauffeurs minimaal één dag (7 uur) een praktijktraining moet volgen, waarvan zij zelf 2,5 uur actief rijden. De opleidingen en trainingen moeten gecertificeerd zijn door CBR om mee te tellen voor de verplichte nascholing.

De chauffeur is er zelf verantwoordelijk voor dat hij zijn code 95 behoudt. Gezien het gezamenlijke belang is de nascholing een zaak van de werknemer én de werkgever. Er zijn veel vragen over wie de nascholing betaalt. CAO-partijen hebben hierover afspraken gemaakt welke zijn vastgelegd in de CAO voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. Werkgevers doen er verstandig aan over de te maken kosten een studiekostenregeling overeen te komen met hun werknemers. Een voorbeeld van een studiekostenregeling kan worden verkregen via Transport en Logistiek Nederland.

Het is verstandig om bij indiensttreding van nieuwe chauffeurs te informeren naar de status van de verplichte nascholing. Het is een gezamenlijk belang om ervoor te zorgen dat de chauffeur zijn code 95 behoudt. De chauffeur kan zijn status bekijken via Mijn CBR door in te loggen met zijn DigiD code en hiervan een print voor de werkgever maken.

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen en schrijf u in voor de nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan

"*" geeft vereiste velden aan

Wat doen we met uw gegevens? Bekijk ons Privacy Statement.

Chat openen
1
Hallo! Waarmee kunnen we je helpen?