Over de opleiding
Er zijn veel regels rondom het gebruik van de digitale tachograaf. De digitale tachograaf is al sinds 1 mei 2006 verplicht in alle EU lidstaten bij vrachtauto’s boven de 3,5 ton ter verbetering van de arbeidsomstandigheden van de beroepschauffeur. Een ander doel van de invoering was een eerlijke concurrentie. De rij- en rusttijdenregistratie is door de digitale tachograaf inzichtelijker en minder fraudegevoelig geworden en een ander gevolg was harmonisatie van de handhaving. De chauffeur moet de tachograaf en bestuurderskaart correct gebruiken, als ze dat niet doen lopen werkgevers bij controle het risico dat ze hoge boetes kunnen krijgen.
De opleiding Digitale tachograaf geeft de chauffeur meer inzicht in de wet- en regelgeving m.b.t. de digitale tachograaf. Op een praktische manier word de werking geleerd en krijgen chauffeurs inzicht in de meest gemaakte fouten.
Een juiste bediening van de digitale tachograaf is dus belangrijk en voorkomt fouten (en hoge boetes). Na deze opleiding kunnen de chauffeurs hun verplichtingen ten aanzien van rij- en rusttijden en de juiste ritregistraties.
Wat gaat u leren?
- Wetgeving digitale tachograaf
- Bediening digitale tachograaf
- Verplichtingen voor de chauffeur
- Meevoer verplichtingen
- Rijden met mechanische en digitale tachografen
- Controlebeambten en verloop controle
- Rij- en rusttijden
Waar is de opleiding te volgen?
Weesp
Culemborg
Bij u op locatie
A.L.P. Weesp
A.L.P. Culemborg
Digitale tachograaf
1 - daagse opleiding- *Prijzen zijn excl. BTW
- *Particulieren zijn vrijgesteld van de BTW
Digitale tachograaf e-learning
4 uur thuis & 3 uur praktijk- *Prijzen zijn excl. BTW
- *Particulieren zijn vrijgesteld van de BTW
Agenda
Veel gestelde vragen
Doorrijden zonder Code 95 kan grote gevolgen hebben. Indien er bij inspectie geconstateerd wordt dat de chauffeur niet in het bezit is van een geldige Code 95 kan de inspectie een boete opleggen van minimaal €800,-. Daarnaast moet de chauffeur direct uit het voertuig stappen en wordt hem verboden nog verder te rijden.
Bij de vraag ‘heb ik Code 95 nodig? Ik vervoer alleen voor mijn eigen bedrijf’ ontstaat vaak verwarring. Code 95 is een toevoeging aan het C en/of D rijbewijs en maakt geen onderscheid tussen ‘Eigen vervoer’ of ‘Beroepsgoederenvervoer’. Dus de Code 95 kan ook bij u van toepassing zijn.
Om code 95 (vakbekwaamheid) te laten toevoegen, moet u uw rijbewijs vervangen of vernieuwen bij een Stadsloket. Wilt u uw rijbewijs vernieuwen, dan moet u ook opnieuw een Gezondheidsverklaring invullen. Een Gezondheidsverklaring is niet nodig als u uw rijbewijs vervangt. De oude vervaldatum blijft dan wel geldig.
Als u een C én D rijbewijs heeft met code 95, hoeft u per 5 jaar maar 35 uur nascholing te volgen en geen 70 uur. U kunt vijf jaar voor het verlopen van uw code 95 starten met het volgen van de nascholingscursussen.
Chauffeurs die binnen de termijn van 5 jaar geen 35 uur nascholing hebben gevolgd, mogen niet meer beroepsmatig rijden. Dat wil zeggen dat hun vakbekwaamheid is verlopen.
U kunt 5 jaar voor het verlopen van uw code 95 beginnen met het volgen van nascholing. Als u rijbewijs C en D heeft met verschillende einddata code 95, hanteer dan de eerste einddatum min 5 jaar.
Als de nascholingsuren zijn gevolgd, dan stuurt CBR automatisch een Verklaring van nascholing (VVN) naar RDW. De chauffeur ontvangt hiervan bericht per mail bericht. Het is daarom belangrijk dat de opleider bij het aanmelden van nascholingscursussen het huidige mailadres invult.
Vervolgens verlengt de chauffeur bij de gemeente de code 95 op het rijbewijs met 5 jaar. In veel gevallen lopen de geldigheidsdatum van het rijbewijs en code 95 niet gelijk.
Let op: zodra de code 95 op het rijbewijs staat, kan weer begonnen worden met de opbouw van nieuwe nascholingsuren. Nascholingsuren die worden gevolgd in de periode tussen het behalen van de VVN en het bijschrijven van de nieuwe code 95 en nascholingsuren die meer dan 5 jaar voor verloop van uw code 95 zullen vervallen.
Voor het bijschrijven van de code 95 op een geldig rijbewijs is geen Gezondheidsverklaring nodig.
Op Mijn CBR staat het overzicht met gevolgde nascholingsuren. Hiervoor is DigiD nodig. Kijk onder het tabblad Mijn dossier of Resultaten bekijken. Klik vervolgens op Download resultaten.
Er is veel keuze in het aanbod van opleidingen en trainingen. Chauffeurs kunnen hun individuele nascholingsprogramma ook zeer praktijkgericht invullen. De enige eis is dat van de 35 uur nascholing chauffeurs minimaal één dag (7 uur) een praktijktraining moet volgen, waarvan zij zelf 2,5 uur actief rijden. De opleidingen en trainingen moeten gecertificeerd zijn door CBR om mee te tellen voor de verplichte nascholing.
De chauffeur is er zelf verantwoordelijk voor dat hij zijn code 95 behoudt. Gezien het gezamenlijke belang is de nascholing een zaak van de werknemer én de werkgever. Er zijn veel vragen over wie de nascholing betaalt. CAO-partijen hebben hierover afspraken gemaakt welke zijn vastgelegd in de CAO voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. Werkgevers doen er verstandig aan over de te maken kosten een studiekostenregeling overeen te komen met hun werknemers. Een voorbeeld van een studiekostenregeling kan worden verkregen via Transport en Logistiek Nederland.
Het is verstandig om bij indiensttreding van nieuwe chauffeurs te informeren naar de status van de verplichte nascholing. Het is een gezamenlijk belang om ervoor te zorgen dat de chauffeur zijn code 95 behoudt. De chauffeur kan zijn status bekijken via Mijn CBR door in te loggen met zijn DigiD code en hiervan een print voor de werkgever maken.
Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen en schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Wat doen we met uw gegevens? Bekijk ons Privacy Statement.